PUBLICADO Diario de Ferrol; sábado, 30 de xullo 2011
PUBLICADO
PUBLICADO Galicia Confidencial; sábado, 30 de xullo 2011
PUBLICADOLa Opinión -A Coruña; sábado, 30 de xullo 2011
PUBLICADO
Se en 1913, o primeiro dos grandes cambios da parroquia de Perlío consúmase coa posta en funcionamento de forma regular do servizo ferroviario, que, a través da estación converteron o enclave , nun centro emisor e receptor de pasaxeiros e mercadorías; catro anos despois, en 1917, Ramón de Roque, de retorno da súa curta estancia en sudamérica, decide construír no lugar da Ribeira unhas modestas instalacións para o desenvolvemento de actividades vinculadas ao oficio de carpintaría de ribeira, montaxe que foi explotado pola propia familia Aguilar durante unha temporalidade próxima ao cuarto de século, posiblemente sen caer na conta naquela orixe, que, o modesto establecemento naval familiar, estaba chamado a converterse nun referente de renome internacional, como así ocorreu co paso do tempo, a partir de constituirse a mercantil Astilleros y Talleres del Noroeste s.l. ASTANO, no ano 1941,
Inicialmente a planta de modesta superficie, aproximadamente 13700 m2 (25 ferrados), situábase sobre do promontorio natural comprendido entre a Xunqueira do estuario do río Magalofes ao levante e as augas abertas da Ría a poñente. Pero a envergadura da expansión e desenvolvemento desta factoría, alterou de xeito importante a aparencia territorial do bordo litoral, cunha penetración ao interior terrestre a través de desmontes, delimitada por unha liña crebada desde o seu arranque en As Pías, até o seu remate en O Ramo (2,5 Km),. Igualmente polo aterramento da marisma e a ocupación da ría por continuos recheos, cuxa lonxitude en poligonal litoral existente, alcanza os 5,5Km, magnitudes ambas, que envolven os 843334 m2 de superficie actual.
A intervención fabril, converteu en irrecoñecible aquela singular estampa dunha parroquia ribeirega, pois paradoxalmente, Perlío, que antes do actuado dispuña dunha fronte litoral de 1,6 Km de uso e goce civil, hoxe vive de costas á ría, por canto a única fronte aberta ao mar, represéntao un pequeno peirao, cambiado de localización pola expansión da propia factoría, dado que o seu emprazamento no ano 50 correspondíase coa prolongación en recto do tramo final da estrada de acceso.
Posiblemente, quen fose artífice do novo estaleiro, don José María González Llanos, cando exercía de director da Empresa Nacional “Bazán”de Ferrol, desde a súa residencia estival naquela atalaia de Perlío que representaba ser o chalé de As Pías, albiscase con antelación unha panorámica futurista da factoría. Pero se o chalé da súa estival residencia, desapareceu como un referente emblemático da nosa xeografía consecuencia da ampliación do recinto fabril, igual camiño levou un taller de embarcacións menores emprazado na punta do mesmo nome, como multitude de leiras lindeiras, que unha vez desterradas pasaron a computar a superficie industrial.
Especial perda foi A Ostreira, unha moderna instalación marisqueira conformada por un edificio de estancia e laboreo, con ribeiregos viveiros que quedaban á vista en baixamar pero permanentemente cubertos de auga; esta instalación era propiedade de Aquilino Alonso, sendo rexentado por unha fresqueira, resultado sorprendente o seu nivel de produción de bivalvos, por canto, na vía morta do almacén da estación, todas as semanas, inmobilizaba un vagón de mercadorías procedente da fábrica de xeo de Ferrol, onde interiormente era revestido de cortiza con achegue dun macizo de bloques conxelados no seu perímetro, en cuxo interior a modo de vulgar conxelador cargábanse as ostras con destino a podentes petos, de clientes de bo padal residentes na vila e corte.
Este repaso histórico do pretérito territorial, non resulta unha censura extemporánea ás intervencións realizadas nunha contorna de alto valor ambiental, non sendo tampouco un alarde ecolóxico tardío, por canto, contrariamente a outras actividades, é elemental insistir que a radicación industrial dos espazos destinados profesionalmente á construción naval levan aparellada a veciñanza marítima , partindo desta premisa, temos de confirmar que o resultado de ordenación logrado polos promotores, desde unha óptica funcional, foi inmellorable, podendo dicir sen empacho, que o estaleiro de Perlío, pola súa dimensión, prestacións e organización espacial, ten superado con nota alta, o nivel de clasificación do resto dos enclaves navais de España.
O próximo 15 de outubro, hai xustamente 70 anos que se constituíu Astilleros y Talleres del Noroeste s.l. ASTANO, eran momentos delicados na nosa historia, tempos das miserias da posguerra, sendo por iso a implantación da actividade ben recibida, por canto, á marxe da afinidade política dos seus promotores co réxime, súa instauración viña de aliviar as penurias económicas e o desemprego colectivo da época, pois ben, á marxe da riqueza e progreso xerado no noso ámbito, o milagre naval de Perlío, foi catalogado polos opositores como un referente do franquismo; por iso chegada a democracia, algúns “desasistidos neuronais” do cortexo político progresista, con rosa en puño, por arelas de desquite contra da matriz ideolóxica dos artífices proxenitores, decidiron cancelar o futuro do estaleiro. .
!A sorte estaba botada, e o veto europeo era a chave idónea para seu peche !
Por esas lixeirezas, un sente ferida súa sensibilidade, máxime, cando rememora ter renunciado á aquela contorna natural en contrapartida ao progreso e o emprego, e agora pasados os anos, nota coma se a lingua do sarcasmo acódese pola porta traseira, murmurándolle sen palabras ao oído, que a estabilidade de emprego da ditadura subtraeuna sen razón a democracia; e a verdade resulta patético quedar sen argumentos, pero a realidade dos feitos achega como contraste, un estaleiro infrautilizado, e na rúa, miles de mozos en paro.
Xa que logo a verdade canta de plano, e por máis argumentos que se esgriman non hai razón solvente que xustifique semellante despropósito, e quen non teña capacidade para por remedio, por viva forza, está obrigado a baixar do escenario pois nesta comedia xa non hai papel que representar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario